MZK w Bielsku-Białej otworzył oferty w przetargu na dostawę autobusów spalinowych w leasingu finansowym. Choć wpłynęła tylko jedna propozycja, zmieściła się ona w zaplanowanym budżecie. Przedmiotem zamówienia są zarówno autobusy klasy MAXI, jak i przegubowe pojazdy klasy MEGA – wszystkie mają trafić do miasta do 2029 roku.
Ogłoszony przez MZK przetarg to element
szerszej strategii inwestycyjnej, której celem jest unowocześnienie taboru przy zachowaniu różnorodności napędów. Zamówienie dotyczy autobusów spalinowych klasy MAXI i MEGA, które trafią do miasta w czterech transzach, a dzięki formule leasingu będą mogły zostać odebrane jeszcze przed ustawowym zakazem ich zakupu. Teraz poznaliśmy szczegóły oferty złożonej w postępowaniu – oraz to, jak wpisuje się ona w zaplanowany budżet.
Jedna oferta, ale w budżeciePrzetarg ogłoszony przez Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej dotyczy
dostawy autobusów spalinowych w formule leasingu finansowego. Podzielony został na dwie części – osobno dla autobusów klasy MAXI i MEGA – a jego przedmiotem jest łącznie 19 pojazdów. Postępowanie było wielokrotnie poddawane korektom, a termin otwarcia ofert ulegał kilka razy zmianie. W związku z tym oferty spływały do MZK w Bielsku-Białej ostatecznie aż do 13 czerwca.
Zgłosiło się jedno konsorcjum – Solaris Bus & Coach wspólnie z PEKAO Leasing. Zaproponowało ono realizację pierwszej części (15 autobusów klasy MAXI) za kwotę 44 408 766,98 zł brutto oraz drugiej części (4 autobusy klasy MEGA) za 15 359 544,31 zł brutto. Łączna wartość oferty wynosi 59,77 mln zł brutto.
Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie całego zamówienia kwotę 56 289 400,20 zł brutto – z czego na część pierwszą blisko 41,94 mln zł, a na część drugą blisko 14,35 mln zł.
Niestety, jak widać, żadna z dwóch części oferty nie mieści się w przewidzianym budżecie. W przypadku części pierwszej różnica wynosi ok. 2,5 mln zł, a w drugiej – nieco ponad milion. Oznacza to, że MZK, chcąc rozstrzygnąć przetarg pozytywnie, będzie musiało zwiększyć środki na realizację zamówienia lub negocjować warunki z oferentem.
MAXI i MEGA – jakie pojazdy zamówiło miasto?Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m, szerokość do 2,55 m i wysokość do 3,3 m. Pojazdy będą niskopodłogowe, niskoemisyjne, z trzema parami drzwi w układzie 2-2-2 i pomieszczą minimum 85 pasażerów, w tym 26 siedzących. Zamówione pojazdy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system zliczania pasażerów i informację pasażerską. Ich silnik ma mieć moc co najmniej 205 kW, a pojemność od 7,5 do 11 dm³.
Z kolei autobusy MEGA to przegubowce o długości od 17,5 do 18,75 m, mieszczące minimum 138 osób, w tym 39 na miejscach siedzących. Będą posiadać cztery pary drzwi w układzie 2-2-2-2, a napęd zapewni silnik o mocy co najmniej 230 kW i pojemności 9-12 dm³.
Leasing na osiem lat i przejęcie własnościW obu częściach zamówienia pojazdy mają zostać przekazane w leasing finansowy na 96 miesięcy (8 lat). Leasing liczony będzie osobno dla każdej partii, od dnia odbioru autobusów. Oprocentowanie zostanie ustalone według stawki WIBOR 3M powiększonej o marżę wykonawcy, nie wyższą niż 2%. Po spłacie wszystkich rat pojazdy przejdą na własność MZK.
Dostawy pojazdów zostały rozłożone w czasie. Autobusy klasy MAXI mają być przekazywane partiami: 5 sztuk do końca 2026 roku, 2 sztuki do końca 2027 roku, 4 do końca 2028 roku i 4 do końca 2029 roku. W przypadku autobusów MEGA będą to dwie partie po 2 sztuki – również do końca lat 2026 i 2027.
Flota przyszłości – spalinowe uzupełnią elektryki i wodórLeasing spalinowych autobusów to część szerszego planu transformacji taboru w Bielsku-Białej. Jak zapowiada MZK, do 2029 roku planuje się zakup 68 nowych pojazdów, w tym elektrycznych i wodorowych. Jednocześnie wycofanych ma zostać 49 najstarszych jednostek.
Zdecydowano się na leasing, ponieważ od 2026 roku nie będzie możliwy zakup autobusów spalinowych ze środków publicznych zgodnie z ustawą o elektromobilności. Formuła leasingowa pozwala więc zachować ciągłość i elastyczność inwestycji przy jednoczesnym dostosowaniu się do przepisów.